5 saker du kan göra inför skolstarten – med fokus på välmående, hälsa och självuppskattning (Del 1)

Publicerad: 24 juli, 2019

Nu går vi snart in i augusti månad, en månad som för många elever betyder skolstart och slutet på sommarlovet. En del välkomnar detta med en pirrig känsla och tycker att det ska bli kul att få träffa klasskompisarna igen. Kanske känns det också skönt att få komma tillbaka till alla rutiner igen? För andra känns skolstarten allt annat än lockande, kanske förknippas

skolan endast med tidiga mornar, prestationsångest och betygshets. Det går dock att få skolstarten att kännas lite mer välkommen. Genom att börja prioritera ditt välmående de sista veckorna på sommarlovet kommer du vara bättre rustad mentalt inför skolstart, och skolan och alla dess utmaningar kommer förhoppningsvis inte kännas lika svåra att ta sig igenom. I denna artikel ger vi dig därmed fem saker du kan göra för att förbereda dig inför kommande termin – med fokus på välmående, hälsa och självuppskattning.

  •  
  • Umgås med vänner som får dig att må bra
    Andra människor påverkar oss mer än vad man tror, och en kompis som beter sig illa eller ständigt är negativ kan verkligen få en att må dåligt. Umgås istället med den där kompisen som gör dig glad –  som lyssnar på dig och uppskattar dig. En studie från 2015 kom fram till att umgänge med bra vänner kan förstärka ditt immunförsvar, du blir alltså friskare både psykiskt och fysiskt.

  •  
  • Yoga
    Yoga gör dig starkare både fysiskt och psykiskt, samt bidrar till en känsla av harmoni och lugn. Det finns flera bra guider och konton på Youtube där du kan lära dig grunderna inom yoga helt gratis, som t.ex. Yoga with Adriene. Där kan alla hitta videos som passar deras nivå, nybörjare som rutinerad yogi. Här finns ett yogapass speciellt utformat för tonåringar. När du väl har kommit igång kommer du inte ångra dig!

  •  
  • Få mer ”offline time”
    Att sociala medier påverkar vårt välmående negativt är ingen nyhet, i en artikel från 2018 rapporterar SVT om att sociala medier försämrar ungas självkänsla. Därför är det viktigt att minimera tiden du lägger på sociala medier och får mer ”offline time”.
    Gå på museum, ha spelkväll med dina kompisar, gå på bio, baka, gå och bada osv. Se även till att du loggar ut från dina sociala medier då och då.

  •  
  • Spendera tid utomhus i dagsljuset
    Försök att vistas utomhus i alla fall 30 minuter om dagen, detta på grund av att ljuset stimulerar ditt välbefinnande. En promenad om dagen gör gott för både kropp och själ. Dessutom bildas D-vitamin, som också kallas pigg-vitaminet, i huden när du vistas i solen. Det finns massa grejer att göra utomhus, du kan gå en promenad och lyssna på en podcast, spela Pokemon Go eller varför inte ha en picknick med en kompis?

  •  
  • Vänd tillbaka dygnet
    Vi har alla gjort det, helt och hållet vänt på dygnet på sommarlovet, och första dagarna i skolan känner man sig som en zombie. Gör dig själv en tjänst och kom in i rutinerna flera dagar innan skolstart, så kommer du ha mycket mer energi första dagarna i skolan. Kom ihåg att sömn är A och O för ditt välmående.

Skriven av:

Sandra Khatemi